ב”ה
פרשת השבוע: עקב
זו הפרשה השלישית בספר דברים. משה רבנו מוסיף ומעורר את העם העומד להיכנס לארץ לקיים את התורה ומצוותיה. בפרשה גם מתוארות מעלותיה המיוחדת של ארץ-ישראל, ארץ שעיניו של הקדוש-ברוך-הוא נתונות אליה כל ימות השנה, וניתנו הוראות כיצד לשמור על אחיזתנו בארץ.
רעיון בפרשה: עקב / כל המצוות חשובות
אנו מקיימים את המצוות כי הבורא ציוונו לקיימן, ומי יכול לרדת לסוד מחשבתו ולעומק כוונותיו
בתחילת פרשת השבוע מובטח שכר רב על קיום המצוות, אבל התורה נוקטת ניסוח לא-שגרתי. אין היא אומרת “אם תשמרו את המצוות”, וכדומה אלא “והיה עקב תשמעון”. חז”ל לומדים מכך שהתורה רומזת כאן ל”מצוות קלות שהאדם דש בעקביו”. כלומר, התורה מזהירה אותנו כאן להקפיד גם על קיומן של המצוות הקלות.
יכול יהודי לקיים את כל התורה ומצוותיה, עם כל פרטיהן ודקדוקיהן, אלא שהוא מרגיש הבדל בין מצווה למצווה. מצוות מסויימות נראות בעיניו חשובות יותר, ואילו אחרות (אף שגם אותן הוא מקיים) נראות בעיניו משנִיות, חשובות פחות. גישה כזאת אינה נכונה.
אי-אפשר ואסור לשפוט את המצוות במושגים האנושיים שלנו. השכל, שתר תמיד אחר היגיון והבנה, עלול לעשות דירוג במצוות ולראות מצוות מסויימות כאילו הן חשובות מאחרות. אבל האם ההיגיון שלנו הוא הקובע את ערכה של מצווה? אנו מקיימים את המצוות כי הבורא ציוונו לקיימן, ומי יכול לרדת לסוד מחשבתו ולעומק כוונותיו.
על כך מזהירה אותנו התורה, ומבטיחה ברכות רבות אם נקפיד לקיים במלוא המסירות והשלמות גם את המצוות שעלולות להיראות לנו בבחינת ‘עקב’. השכר על כך יהיה: “ושמר ה’ אלוקיך לך את הברית ואת החסד אשר נשבע לאבותיך”.
(על-פי לקוטי שיחות כרך יט, עמ’ 89)
מבחנים לכל גיל @ דפי עבודה,מבחנים
עד מתי? משיח עכשיו!
תגובות אחרונות באתר שמים