ויגש: זו הפרשה האחת-עשרה בספר בראשית, ובה מסופר על יוסף החושף את זהותו לפני אחיו. בהמשך יורדים יעקב ובניו למצרים ומתיישבים בארץ גושן, בעוד יוסף מנהל את המדינה בשנות הרעב.
דמותו של יוסף – דמות מופת – הממחישה את הצורך לגמול טוב גם למי שעשה לנו רע.
ברק בצלאל – רעיון בפרשה: ויגש – להחזיר טובה תחת רעה
ב”ה
פרשת השבוע: ויגש
זו הפרשה האחת-עשרה בספר בראשית, ובה מסופר על יוסף החושף את זהותו לפני אחיו. בהמשך יורדים יעקב ובניו למצרים ומתיישבים בארץ גושן, בעוד יוסף מנהל את המדינה בשנות הרעב.
חכמינו מעמידים לפנינו את דמותו של יוסף כדמות מופת הממחישה את הצורך לגמול טוב גם למי שעשה לנו רע. הנה, אֶחיו של יוסף מכרו אותו לעבד, ואילו הוא דאג להם ופרנס אותם בשנות הרעב, ולא נקם בהם על מה שעשו לו.
לכאורה אפשר לתהות על הצורך להתנהג במידה זו: הלוא הזולת גמל לך רעה, ולמה אסור לך לשלם לו כפועלו, ואתה אף נדרש לגמול לו טובה תחת רעה?
אלא הדבר קשורה למהותו הפנימית של יהודי. אמנם בחיצוניות הדברים התנהג עמך הזולת במידה רעה, אבל בפנימיותו גם הוא טוב, וחובה עליך להביט על יהודי כפי שהוא בפנימיותו.
ההתנהגות עם יהודי שני במידה זו מעוררת גם בו-עצמו את פנימיותו. כשהזולת רואה שאין משלמים לו כפועלו אלא מתייחסים אליו כאל יהודי יקר ואהוב, ואפילו גומלים לו טובה תחת רעה, הדבר מעורר את מהותו הפנימית וגורמת לה להתגלות בקרבו.
כשיהודים מתנהגים כך איש עם רעהו הם יכולים לפנות אל הבורא ולומר לו כמאמר המדרש: “מה יוסף גמלוהו אחיו רעה והוא גמלם טובה, אף אנו גמלנוך רעה, גמול אותנו טובות”. והקדוש-ברוך-הוא אכן גומל את עם-ישראל טובה, ומביא לנו את הטובה הגדולה ביותר שאנו מייחלים לה – הגאולה השלמה על-ידי משיח-צדקנו.
(על-פי לקוטי שיחות כרך ה, עמ’ 239)
דפי עבודה,מבחנים ודפי צביעה לכוווווולם!
www.dapey-avoda.info
עד מתי? משיח עכשיו!
תגובות אחרונות באתר שמים