פרשת ויגש / הכוח לנהוג בחסד
הכוח להתנהג עם הזולת במידת החסד ולא לגמול לו כפועלו, גלום בהתנהגותו של יוסף עם אחיו שלא גמל להם על הרעה שעשו לו, אלא להפך, כלכל אותם בשנות הרעב
בין הדברים שהתורה מספרת על יוסף ואחיו, כלולה העובדה שיוסף פרנס את אחיו ובני-ביתם בשנות הרעב. פעולה זו היא בעלת חשיבות כה רבה, עד שבגללה עם-ישראל כולו נקרא על שם יוסף, כפי שנאמר: “נוהג כצאן יוסף” (שהכוונה היא, כי הקב”ה נוהג כצאן את עם-ישראל המכונה ‘יוסף’).
לכאורה אין הדבר מובן: שמו של דבר אמור לבטא את תוכנו האמיתי ואת מהותו הפנימית, ואילו העובדה שיוסף כלכל את אחיו בשנות הרעב נראית פעולה צדדית למדי, שאינה קשורה כלל למהותו של עם-ישראל. מדוע אפוא נקרא עם-ישראל כולו ‘יוסף’ רק בגלל פעולה זו?
אלא בכך באה לידי ביטוי משמעותה העמוקה של נצחיות התורה: כשם שבאותם ימים, במצרים, כלכל יוסף את אחיו ובני-ביתם, כך בכל דור ודור ‘מפרנס’ יוסף את עם-ישראל ומעניק לכל יהודי, עד סוף כל הדורות, כוחות מיוחדים.
הכוח שיוסף נותן לנו הוא (כפי שמובא ב’תניא’ בשם הזוהר), להתנהג עם הזולת במידת החסד ולא לגמול לו כפועלו, ואדרבה, “לגמול לחייבים טובות”. כך נהג יוסף עם אחיו, לא גמל להם על הרעה שעשו לו, אלא להפך, כלכל אותם בשנות הרעב. כוח זה העניק יוסף לכל יהודי בכל הדורות.
מידה זו (לגמול לחייבים טובות) היא עניין עיקרי, הנוגע למהותו של עם-ישראל, ומכיוון שיוסף הוא המעניק כוח לכך, נקרא עם-ישראל כולו על שמו.
לכאורה אפשר לתהות על עצם הצורך להתנהג במידה זו: הלוא הזולת גמל לך רעה, ולמה אסור לך לשלם לו כפועלו ואפילו אתה נדרש לגמול לו טובה תחת רעה? אלא שסיבת הדבר קשורה למהותו הפנימית של יהודי. אמנם בחיצוניות הדברים התנהג עמך הזולת במידה רעה, אבל בפנימיותו גם הוא טוב, ושומה עלינו להביט על יהודי כפי שהוא בפנימיותו.
ההתנהגות עם יהודי שני במידה זו מעוררת גם בו עצמו את פנימיותו. כשהזולת רואה שאין משלמים לו כפועלו אלא מתייחסים אליו כאל יהודי יקר ואהוב, ואפילו גומלים לו טובה תחת רעה, גורם הדבר למהותו הפנימית להתעורר בקרבו ולעצם הנשמה להאיר בנפשו.
כשיהודים מתנהגים כך זה עם זה, הם יכולים לפנות אל הקב”ה ולומר לו כמאמר המדרש4: “מה יוסף גמלוהו אחיו רעה והוא גמלם טובה, אף אנו גמלנוך רעה, גמול אותנו טובות”, והקב”ה אכן גומל את עם-ישראל טובה, ומביא את הטובה הגדולה ביותר – הגאולה השלמה על-ידי משיח-צדקנו.
תגובות אחרונות באתר שמים