פרשת השבוע: וישלח
זו הפרשה השמינית בספר בראשית, והיא נפתחת בסיפור המפגש בין יעקב לעשיו.
לאחר הפרידה מעשיו יעקב קונה חלקת שדה בשכם ונוטה בה את אוהלו, ואז באה עליו צרת חטיפתה של דינה בתו בידי בנו של נשיא הארץ, והאירועים שקרו אחרי זאת.
בהמשך הפרשה מסופר על לידת יוסף, ועל פטירת רחל בעת הלידה וקבורתה בבית-לחם. בסוף הפרשה מסופר על מותו של יצחק אבינו ועל צאצאיהם של יעקב ושל עשיו
שנאת עשיו ליעקב איננה בת-חלוף ואינה משתנה – כשם שההלכה נצחית ובלתי-משתנה. אל לנו לנסות לתלות את שנאת עשיו ליעקב בסיבות כאלה ואחרות
פרשתנו מספרת על פגישתו של יעקב אבינו עם עשיו אחיו, לאחר שזה יצא לקראתו בראש ארבע-מאות מאנשיו. המפגש, שהיה אמור להיות מלחמתי, נהפך לבסוף לפגישה ידידותית.
מה גרם למהפך הזה בליבו של עשיו? אומר רבי שמעון בר-יוחאי: “הלכה היא – בידוע שעשיו שונא ליעקב; אלא שנכמרו רחמיו באותה שעה ונשקו בכל לבו”.
רבי שמעון בר-יוחאי משתמש בביטוי “הלכה היא”. הוא רוצה להדגיש כי שנאת עשיו ליעקב איננה בת-חלוף ואינה משתנה – כשם שההלכה נצחית ובלתי-משתנה. אל לנו לנסות לתלות את שנאת עשיו ליעקב בסיבות כאלה ואחרות. זו שנאה המושרשת בעצם מהותו של עשיו, והיא אינה משתנית. אם בכל-זאת רואים התנהגות ידידותית מצידו של עשיו כלפי יעקב, זה מצב היוצא מן הכלל – “נכמרו רחמיו באותה שעה”.
יש בכך לקח נצחי להתייחסות הנכונה כלפי אומות-העולם: אל ליהודי לתלות את מבטחו בגויים, שכן “עשיו שונא ליעקב”. עם זה, כאשר יהודי עומד בתוקף על יהדותו, ומציג התנהגות גאה של יהודי הדבק בתורה ובמצוות – הדבר משפיע גם על בני אומות-העולם, עד שנכמרים רחמיהם והם מסייעים ליהודי בכל צרכיו.
(על-פי לקוטי-שיחות כרך כ, עמ’ 144)
http://dapey-avoda.info/
תגובות אחרונות באתר שמים