גליון “לך-לך” (גליון 3 שנת תשע”ד, טו’ חשוון תשע”ד , 12/אוקטובר/2013)
ב”ה
“נקודה טובה” לפרשת “לך לך” – לך לך לעצמך
כל אחד מאיתנו, הוא תבנית נוף מולדתו, אומר המשורר שאול טשרניחובסקי בשירו “האדם אינו אלא”.
הָאָדָם אֵינוֹ אֶלָּא קַרְקַע אֶרֶץ קְטַנָּה,
הָאָדָם אֵינוֹ אֶלָּא תַּבְנִית נוֹף מוֹלַדְתּוֹ,
רַק מָה שֶׁסָּפְגָה אָזְנוֹ עוֹדָהּ רַעֲנָנָה,
רַק מָה שֶׁסָּפְגָה עֵינוֹ טֶרֶם שָׂבְעָה לִרְאוֹת…
במשך שנות חיינו, אנו “סופגים” לא רק מראות של נוף פיזי, אלא גם “ניחוחות” אנושיים של שפה, אווירה, תרבות, יחסי אנוש ומעל הכל – תפיסת עולם.
והנער, שעודנו “קַרְקַע אֶרֶץ קְטַנָּה”, מחבר את ניגוני נפשו ואישיותו, מכוח “מָה שֶׁסָּפְגָה אָזְנוֹ” ו”מָה שֶׁסָּפְגָה עֵינוֹ” במולדתו.
פרשתנו, פרשת “לך לך”, עוסקת באברהם אבינו, שהבין כי תַּבְנִית נוֹף מוֹלַדְתּוֹ הרוחנית, בטעות יסודה. אברהם החושב, סירב לקבל את התפיסה שרווחה אז, כי הפסל מעשה ידי האדם, הוא הא-ל הבורא והיוצר, המנהיג והמפרנס. התבוננותו וחקירותיו, הובילו אותו אל המסקנה, כי העולם נברא ומנוהל על ידי ריבונו של עולם – “כוח עליון” שהינו חיצוני לבריאה וכל “גרמי השמים” – הכוכבים והמזלות, פועלים מכוחו. “וידע (אברהם) שכל העולם טועים” (רמב”ם הלכות עבודת כוכבים א, ג).
אברהם סָתַר (הרס) את עולמו הישן – את “ארצו הקטנה”, את מולדתו הרוחנית האלילית. “מחק” את כל הטעויות שספגו עיניו ואוזניו ובנה את עולמו הרוחני מחדש, מכוח ההיכרות עם בוראו והקשר האישי שיצר איתו.
כאן נאלץ אברהם לקבל את ההחלטה של חייו. האם “ללכת עם הזרם” ולשמור את האמת הפנימית שלו רק לעצמו, או האם ללכת עם האמת שלו ו”ללכת נגד הזרם”.
אברהם החליט שהאמת הפנימית שלו חשובה יותר והוא מוכן לשלם את המחיר ולשאת בתוצאות והחל להתווכח עם אנשי עירו “ולומר שאין זו דרך האמת שאתם הולכים בה ושיבר הצְלָמִים (פסלים) והתחיל להודיע לעַם שאין ראוי לעבוד אלא (רק) לאלוהַ העולם…” (שם).
החלטה זו גררה אחריה מחיר אישי יקר של יציאה מן הקונצנזוס – ממרכז המפה החברתית, על ה”עֶבֶר השני”, האחר, המרוחק של החברה. וזהו אכן המקור לכינוי אברהם “העברי”…
בפתח פרשתנו, פונה הקב”ה לאברהם אבינו ומצווה עליו: “לֶךְ לְךָ מֵאַרְצְךָ וּמִמּוֹלַדְתְּךָ וּמִבֵּית אָבִיךָ אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר אַרְאֶךָּ” (בראשית יב, א). ציווי שעיקרו היציאה והניתוק מן הבית ומן המולדת מ-תַּבְנִית נוֹף מוֹלַדְתּוֹ, האלילית. “לֶךְ לְךָ”- לבדך, בבדידותך, אל פנימיותך ואל עצמיותך. לך לְךָ הלאה בדרכך ותמשיך להפיץ את האמונה בא-ל אחד, במרחבי העולם האלילי.
האם הציווי האלוקי – “לֶךְ לְךָ”, הינו רלבנטי כיום, לאוזניו של האדם המודרני בן המאה העשרים ואחת?!
לכאורה, אנו אנשים חופשיים, דעתנים ובוגרים, המנהלים את חיינו מתוך בחירה חופשית ולכן, הקריאה הזאת, כבר “לא מדברת אלינו”.
אולם, במחשבה שניה, נראה לי שהקריאה האלוקית “לֶךְ לְךָ”, הינה מאד רלבנטית, דווקא לאדם המודרני, דווקא כאן ועכשיו.
האדם המודרני חשוף לקולות רבים בסביבתו המנסים להשפיע עליו ולכוון את התנהגותו.
מאות ואלפי אנשי פרסום, עמלים יום ולילה תוך כדי השקעת הון עתק ושימוש באסטרטגיות שיווק מתוחכמות, כדי להשפיע על הרגלי הצריכה וההתנהגות שלנו, לעודד צריכה, בזבוז ונהנתנות.
סלבריטאים מגויסים למסעות של קידום מכירות במטרה להקנות למוצר או למותג זוהר ותהילה. מודעות הענק, המוצבות לאורך הדרכים, “מסבירות” לנו, שמי שרוצה להיות “גבר” אמיתי, שותה בירה של… עונד שעון של… מעשן סיגריות של… ‘קורע את הכביש’ עם מכונית מדגם… וקונה לרעייתו תכשיטים של…
ובצד הנשי של המפה, הדברים נכונים באותה מידה, עם המסר העיקר של שופינג כ”ערך” ולא כצורך…
תוכניות הריאליטי למיניהן מעודדות תחרותיות, סכסכנות ולשון הרע תוך העברת המסר, שהדרך לניצחון זרועה ב”גופותיהם” של יריביך.
במצב שכזה, הקריאה לכל אחד מאיתנו “לֶךְ לְךָ” – תהיה אתה עצמך ואל תיתן לאנשי השיווק, הפרסום והמדיה, או ללחץ החברתי, לעצב אותך כרצונם, הינה רלבנטית הרבה יותר מתמיד.
איך עושים את זה? כיצד ניתן להצליח להיות “אתה”?!
ראשית, עלינו להשתמש בחוש הביקורת ולא “לקנות” כל רעיון אפילו אם “אמרו את זה ברדיו”.
שנית, בל נתבייש. אפילו עם כל החבר’ה הם “קוּלים” ו”גזעיים” והם מפעילים עלינו לחץ חברתי ללכת איתם ל… משהו שלא מתאים לנו, פשוט בל נתבייש לומר לא! גם אם זה יביא אותנו לפעמים לעבר השני….
האדם בונה ויוצר את “תַּבְנִית נוֹף מוֹלַדְתּוֹ” בעזרת מה “שֶׁסָּפְגָה אָזְנוֹ” ו”סָּפְגָה עֵינוֹ”. אם מכוח התפיסה של “לֶךְ לְךָ”, נדע לשים “פילטרים” מתאימים ולסנן את מה שלא “מתאים” לנו – לעצמיותנו, נוכל לעצב את תבנית נוף מולדתנו הרוחנית – כרצוננו.
אכן, הקריאה האלוקית “לֶךְ לְךָ”, רלבנטית לנו היום, הרבה יותר מאי פעם.
בברכת שבת שלום, משה רוט
לכניסה או להסרה מרשימת התפוצה. ניתן לפנות למייל: nekudatova.roth@gmail.com
ארכיון “נקודה טובה”: http://www.pirsuma.com/nekuda_tova
נא לשמור על קדושת הגליון ולהכניסו לגניזה לאחר השימוש.
יש לך הערה או הארה? אשמח לקבל למייל הנ”ל.
אהבת? הפץ בין חבריך
מחזק מאוד!
כייף לקרוא תמיד דברים שפשוט מעוררים אותך ונותנים לך כוח להמשיך באמונה ובשלמות של הקדוש ברוך הוא