רעיון בפרשה: לך-לך / ללכת בלי לשאול שאלות
זה הציווי הראשון, שמקפל בתוכו את תמצית ההוויה היהודית – היכולת להתעלות מעל כל המגבלות הטבעיות ולדבוק בבורא בכל נימי הנפש
הציווי הראשון שנאמר לאברהם אבינו הוא: “לךְ-לךָ מארצך וממולדתך ומבית אביך אל הארץ אשר אַרְאֶךָּ”. כאשר מורים לאדם ללכת למקום כלשהו, הדבר החשוב ביותר הוא לומר לו לאן ללכת ולציין את תכונותיו של המקום החדש; ואילו כאן לא נאמר דבר על היעד שאליו אברהם צריך ללכת.
הציווי הזה טומן בחובו את היסוד המרכזי בחייו של יהודי. אף-על-פי שיהודי חי בעולם הזה, הכפוף לחוקי הטבע ולמנהגי העולם – בכל-זאת, בכוחו להתעלות על כל אלה ולהתחבר עם הקב”ה, שהוא בלתי-מוגבל. לשם כך נדרשת מהיהודי התמסרות מוחלטת לציווי הבורא ואמונה בלתי-מוגבלת בו.
לכן הבורא אינו אומר לאברהם איזו היא אותה ארץ שאליה עליו ללכת. הוא אומר לו רק דבר אחד: “אל הארץ אשר אַרְאֶךָּ” – הארץ שאני אראה לך. זה מספיק ליהודי כדי ללכת אחר הבורא בלי לשאול שאלות.
זה הציווי הראשון, שמקפל בתוכו את תמצית ההוויה היהודית – היכולת להתעלות מעל כל המגבלות הטבעיות ולדבוק בבורא בכל נימי הנפש. כשנוהגים כך זוכים להגיע “אל הארץ אשר אראך” כפשוטם של דברים – אל הגאולה האמיתית והשלמה על-ידי משיח-צדקנו, שבה ישובו כל ישראל לארץ-ישראל, ומתוך שמחה ושלום.
(על-פי ספר השיחות תש”נ, כרך א, עמ’ 96)
מה קורה השבוע
פרשת השבוע: לך-לך
זו הפרשה השלישית בספר בראשית, והיא מספרת את סיפורו של היהודי הראשון – אברהם אבינו.
הפרשה נפתחת בציווי שציווה אותו הבורא ללכת מארצו וממולדתו ומבית אביו, לעבר ארץ-ישראל.
בהמשך הפרשה מסופר על ירידת אברהם למצרים, על מלחמת המלכים וניצחונו של אברהם, על ברית בין הבתרים, ובסיום הפרשה אברהם מקבל את הציווי על מצוות המילה.
תגובות אחרונות באתר שמים