רעיון בפרשה: ראה / תכלית קיומו של הרוע
מה קורה השבוע
פרשת השבוע: ראה
זו הפרשה הרביעית בספר דברים. היא נפתחת בדברי משה שעומדות לפנינו שתי דרכים, ואנו נקראים לבחור בדרך הברכה.
בהמשך הפרשה מפורטות מצוות רבות, ובהן פירוט של דיני הכשרות – בעלי-החיים המותרים והאסורים באכילה.
בסוף הפרשה מפורטים שלושת הרגלים, ומצוות העלייה לרגל לבית-המקדש.
כדי שתהיה בחירה, יש צורך בשתי דרכים, טוב ורע, ואז האדם יכול לבחור בטוב בבחירה חופשית
אחד היסודות העיקריים של דת-ישראל מוצג בתחילת פרשתנו – עקרון הבחירה. הקדוש-ברוך-הוא אומר לעם-ישראל: “ראה אנוכי נותן לפניכם היום ברכה וקללה. את הברכה – אשר תשמעו… והקללה – אם לא תשמעו”.
לא אחת אנו שואלים את עצמנו – לשם מה בכלל ברא הקדוש-ברוך-הוא את הרע? למה הוא יצר מציאות שמתנגדת לטוב, נלחמת בו, ומקשה עלינו לעשות את הטוב והישר?
התשובה היא שהרע קיים כדי לאפשר את קיומה של בחירה חופשית. לוּ היה קיים בעולם הטוב בלבד ולא היו לאדם שום נטיות ואפשרויות לעשות רע, לא היה עושה את הטוב מתוך בחירתו החופשית, אלא בהעדר ברירה אחרת. כדי שתהיה בחירה, יש צורך בשתי דרכים, טוב ורע, ואז האדם יכול לבחור בטוב בבחירה חופשית.
קיומו של הרע אפוא אינו לרעת האדם אלא להפך – זו הברכה הגדולה שניתנה לנו. הרע הוא המאפשר לנו את הבחירה בין הטוב לבין הרע. ידיעה זו נותנת לנו כוח שלא לחשוש מפני הרע, שכן אנו יודעים כי כל ייעודו וכל מטרת קיומו אינם אלא כדי שנוכל לבחור בטוב.
(על-פי לקוטי שיחות כרך ד, עמ’ 1339)
תגובות אחרונות באתר שמים