בכל ימות השבוע, עם שקיעת השמש, מדליקים את נרות החנוכה. בכל יום מוסיפים עוד נר, ובמוצאי שבת נדליק את כל שמונת הנרות.
פרשת השבוע: מקץ
זו הפרשה העשירית בספר בראשית, ובה מסופר על המפנה שחל בגורלו של יוסף. מעבד הכלוא בבית-הכלא הוא נעשֶה המשנה למלך, ואֶחיו יורדים למצרים ופוגשים אותו, מבלי לדעת שהוא אחיהם.
רעיון בפרשה: מקץ / להיות יהודי בתוך העולם
כשיהודי חי בתוך העולם וטרדותיו ואף-על-פי-כן חי כיהודי, בלי לוותר ולהתפשר על אמונתו – הוא מחדיר את אור האמונה והקדוּשה לתוך העולם הזה
כאשר אֶחיו של יוסף ירדו למצרים ופגשו את יוסף, התורה מתארת זאת במילים: “ויכר יוסף את אחיו והם לא הכירוהו”. כבכל עניין בתורה, גם בפסוק הזה טמונה משמעות עמוקה.
אחיו של יוסף “לא הכירוהו” – הם לא העלו על דעתם שאדם זה, המשמש משנה למלך ושכל טִרְדות השלטון מוטלות עליו, יכול להיות אחיהם. הם לא יכלו לדמות בנפשם, שאדם יכול להישאר דבק בקדוּשה, כשהוא שקוע כל-כך בעשייה גשמית ובמעורבות בכל ענייני העולם הזה. בעולם המושגים שלהם דרך כזאת לא הייתה אפשרית. לכן היו בטוחים שלפניהם איש מצרי.
אך האמת היא שיוסף הצדיק עמד בדרגה גבוהה הרבה משל אֶחיו. הוא היה מסוגל להיות קשור עם הבורא לא רק מתוך התבודדות ובריחה מעיסוקי העולם הזה, אלא גם בתוך קלחת העשייה.
דרך זו של יוסף הצדיק היא למעשה תכלית כל הבריאה. אם היהודי מסתגר בארבע אמותיו או מתבודד במערה שכוחה, אמנם הוא יוצר לעצמו את התנאים הטובים ביותר כדי לעבוד את הבורא בלי הפרעה, אבל העולם אינו מתקדש ואינו נקשר אל הקדושה האלוקית.
לעומת זה כשיהודי חי בתוך העולם וטרדותיו ואף-על-פי-כן חי כיהודי, בלי לוותר ולהתפשר על אמונתו – הוא מחדיר את אור האמונה והקדוּשה לתוך העולם הזה. אין זו עבודה קלה, אבל עם-ישראל כולו נקרא לעיתים בַשם ‘יוסף’, וממנו אנו שואבים כוחות להצליח במשימה זו.
(על-פי לקוטי-שיחות כרך א, עמ’ 88)
http://mivchan.info
תגובות אחרונות באתר שמים