זו הפרשה השלישית בספר שמות. הלחץ על מצרים מתקרב לנקודת ההכרעה. עוד שלוש מכות מונחתות על המצרים, ולאחר המכה העשירית, בכורות, פרעה נכנע ומשחרר את בני-ישראל.
הפרשה מספרת על הציווי שניתן לבני-ישראל להקריב את קרבן הפסח, שבזכותו פסח הבורא על בתי ישראל בשעה שפגע במצרים.
בסוף הפרשה מפורטת מצוות רבות ובהן פדיון הבן הבכור, המציינת את הצלתם של בכורי ישראל.
פרשת השבוע: בוא
זו הפרשה השלישית בספר שמות. הלחץ על מצרים מתקרב לנקודת ההכרעה. עוד שלוש מכות מונחתות על המצרים, ולאחר המכה העשירית, בכורות, פרעה נכנע ומשחרר את בני-ישראל.
הפרשה מספרת על הציווי שניתן לבני-ישראל להקריב את קרבן הפסח, שבזכותו פסח הבורא על בתי ישראל בשעה שפגע במצרים.
בסוף הפרשה מפורטת מצוות רבות ובהן פדיון הבן הבכור, המציינת את הצלתם של בכורי ישראל.
רעיון בפרשה: בוא / תמיד אפשר לשוב
אין אדם שאינו יכול לשוב בתשובה ולתקן את דרכיו. אפילו אם האדם נענש בנטילת הבחירה ממנו, אם ירצה באמת לשוב בתשובה – יוכל לשוב מיד
בתיאור המכות שהונחתו על המצרים מסופר כי הקדוש-ברוך-הוא הודיע למשה מראש שפרעה לא ייענה לאזהרותיו, “כי אני הכבדתי את ליבו”. לכאורה אין זה הוגן שמנחיתים עליו מכות ובה-בשעה מכבידים את ליבו.
אלא שהיה כאן עונש של ‘מידה כנגד מידה’: פרעה התרברב: “מי ה’ אשר אשמע בקולו!”; ולכן הראו לו שאין הוא ברשות עצמו כלל, ושאפילו כאשר הדעת מחייבת לשחרר את בני-ישראל ולהציל את מצרים – אין בכוחו לקבל את ההחלטה הנכונה.
אך עדיין יש מקום לשאול: מכיוון שעכשיו פרעה נטול יכולת בחירה, איך אפשר להענישו על דבר שאינו בבחירתו?
אלא שגם כאשר נוטלים מן האדם את הבחירה אין פירוש הדבר שננעלה בפניו הדרך לשוב בתשובה. אילו היה פרעה מתחזק ועומד כנגד ‘הכבדת הלב’, היה יכול לעשות תשובה ולמנוע מעצמו את המכות הנוספות.
מכאן למדנו שאין אדם שאינו יכול לשוב בתשובה ולתקן את דרכיו. אפילו אם האדם נענש בנטילת הבחירה ממנו, אם ירצה באמת לשוב בתשובה – יוכל לשוב מיד, כהרף-עין.
(על-פי לקוטי שיחות כרך ו, עמ’ 57)
דפי עבודה,מבחנים ודפי צביעה לכוווווולם!
www.dapey-avoda.info
עד מתי? משיח עכשיו!
תגובות אחרונות באתר שמים