גליון “קרח” (גליון 35 שנת תשע”ג, ז תמוז תשע”ג. 15/יוני/2013)
ב”ה
“נקודה טובה” לפרשת “חוקת” – העולם, בזכותו של מי קיים?!
השיר הרבי ג’ו כפרה של להקת טיפקס (מילים: קובי אוז ודני רכט, לחן: קובי אוז), הינו שיר מחאה על אלה העושים את השכינה לעסק ומתפרנסים ממתן ברכות והבטחות.
בֵּין הֵרִים וּבֵין סְלָעִים
חַי צַדִּיק מַלְאָךְ בְּחֶסֶד,
מְכוֹנִית וּשְׁנֵי בָּתִּים
הַשְׁכִינָה אֶצְלוֹ זֶה עֶסֶק,
תּוֹר אָרֹךְ כָּל הָעֵדָה
מְבַקְּשִׁים בְּרָכָה אוֹ שְׁתַּיִם,
גַּם בְּרִיאוּת גַּם עֲבוֹדָה
הָרַבִּי ג’ו כָּפָּרָה…
ננסה להתייחס לדברים אלה, מתוך עיון בפרשת השבוע. פרשתנו – פרשת חוקת, מספרת על שני צדיקים גדולים, שבזכותם זכה עם ישראל לשפע גשמי רב.
קיומו הניסי של עם ישראל במדבר במשך 40 שנה, הוא דבר מופלא. מיליוני אנשים מתקיימים במדבר הצחיח, כאשר הם זוכים למזון, שתיה והגנה מן השמים.
“חבילת הזהב” האלוקית ל”נוסע המתמיד” במדבר, כללה מזון (מַן, שליו ומים) וביגוד (בגדים שאינם מתבלים) הגנה (ענני כבוד שהגנו על העם ממזיקים) והובלה ניסית על ידי עמוד האש והענן.
והנה, כאשר מרים אחות משה נפטרת מן העולם (כמסופר בפשרתנו), נעלמת הבאר הניסית ממנה שתה העם מים. באר שהיתה זזה ו”נוסעת” עם העם בנדודיו.
וַיָּבֹאוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל כָּל הָעֵדָה מִדְבַּר צִן בַּחֹדֶשׁ הָרִאשׁוֹן וַיֵּשֶׁב הָעָם בְּקָדֵשׁ וַתָּמָת שָׁם מִרְיָם וַתִּקָּבֵר שָׁם. וְלֹא הָיָה מַיִם לָעֵדָה… (במדבר כ, א-ב).
מיד עם פטירת מרים, נעלמת הבאר ואין לעם מי שתיה.
והדבר חוזר על עצמו שוב בפרשתנו בפטירת אהרון – הכהן הגדול, אחיו של משה. כשמת אהרן, נסתלקו ענני הכבוד שהיו מגינים על העם ותרים לפניהם את הדרך במדבר.
ואכן, חז”ל מציגים את משה אהרון ומרים כשלושת הפרנסים – הצדיקים, שמכוחם ובזכותם, זכה העם לקיום הניסי במדבר.
ר’ יוסה בר’ (בן רבי) יהודה אומר: כיון שיצאו ישראל ממצרים נתמנו להן שלשה פרנסין טובין אילו הן: משה אהרן ומרים, בזכותן נתנו להן שלש מתנות – עמוד הענן ומן ובאר. באר בזכות מרים, עמוד ענן בזכות אהרן, מן בזכות משה. מתה מרים בטלה הבאר וחזרה בזכות משה ואהרן. מת אהרן, בטל עמוד הענן וחזרו שניהם בזכות משה. מת משה, בטלו שלשתן (תוספתא, סוטה (ליברמן) פרק יא).
ובכל דור ודור, ישנם צדיקים המפרנסים בזכותם את העולם. ומכוחם ובזכותם, זוכים כולם – גם אלה שאינם זכאים, כדברי רבי אמי:
אין גשמים יורדין (לעולם כולו) אלא בשביל בעלי אמנה (בזכותם של אנשים שהינם בעלי אמונה ומעשים טובים) (תענית ח ע”א).
מיהם אותם ‘אנשי אמנה’ שבכל דור, איננו יודעים. אולם, רבי יהודה (בשם רב) גילה לנו מיהו אחד מאותם אנשי אמנה מופלאים של דורו:
בכל יום ויום בת קול יוצאת מהר חורב ואומרת: כל העולם כולו נזונין בשביל חנינא בני, וחנינא בני – די לו בקב חרובין מערב שבת לערב שבת (ברכות יז ע”ב).
רבי חנינא בן דוסא יושב לו בפינתו, עוסק בתורה ובמצוות ומסתפק במועט. ומכוח מעשיו, אישיותו וזכויותיו, מתפרנס וניזון כל העולם כולו.
כאן המקום להזכיר את המסורת החסידית – קבלית החובֶרֶת לדברינו ומספרת על אותם ל”ו (36) צדיקים נסתרים שבכל דור, שבזכותם בעולם קיים ומתפרנס וזוכה לשפע אלוקי.
המשורר שאול טשרניחובסקי בשירו בזכותם קיים (לחן: נעמי שמר), עוסק גם הוא בשאלה: “העולם – בזכותו של מי קיים? ” ותשובתו בבית האחרון של השיר היא:
הָעוֹלָם – בִּזְכוּתוֹ שֶׁל מִי קַיָּם?
…הָעוֹלָם בִּזְכוּת מִי קַיָּם?
בִּזְכוּתָם שֶׁל קְטַנְטַנִים
בְּכָל מָקוֹם כָּל הַזְּמַנִּים
וּבִזְכוּת קְטַנֵּי עוֹלָם
הָעוֹלָם קַיָּם.
ולכאורה הדברים אינם עולים בקנה אחד עם תפיסתנו, שהעולם קיים דווקא בזכותם של הצדיקים – “גדולי העולם” ולא של קְטַנֵּי עוֹלָם?!
רבי אריה לוין, מאנשי “ירושלים של מעלה” – “איש צדיק היה” (כשם הספר שנכתב עליו). אדם עניו ובעל חסד מופלא. רבם של האסירים וחולי הצרעת ואיש סודם של אנשי המחתרות בימי המנדט הבריטי. ומעל הכל – אוהב ישראל אמיתי היה.
והנה, כאשר הרהיב מאן דהוא לשאול אותו האם הוא נמנה על אותם ל”ו צדיקים מופלאים שבזכותם העולם קיים, נענה רבי אריה ואמר לו בפיקחותו הירושלמית: “לפעמים”.
ואולי, הרשימה הזו של הצדיקים, היא רשימה פתוחה… וכל אחד מאיתנו, יכול לפעמים להימנות עליה. כל אחד מאיתנו ואפילו מן הקטנטנים, יכול ביום מן הימים לעשות מעשה טוב בין אדם לחברו או בין אדם לבוראו, מעשה כה טוב, שכולנו נזכה בעבורו ויהיה נמנה גם הוא על פרנסי העולם באותה שעה.
והאתגר הזה מונח לפתחינו בכל רגע ורגע.
הבה נחזור לפתיח שלנו. האם יש מקום ללכת לקבל ברכה מאדם צדיק?
כנראה שאל הרבי ג’ו כפרה ש”הַשְׁכִינָה אֶצְלוֹ זֶה עֶסֶק”, אליו לא כדאי ללכת. אבל כבר למדנו, שבכל דור ישנם אנשי מעלה אמיתיים, שמעשיהם מזכים את דורם – כמשה אהרון ומרים, רבי חנינא בן דוסא בדורו, רבי אריה לוין בדורו ועוד. ומפיהם, כדאי מאד להתברך…
בברכת שבת שלום
משה רוט
לכניסה או להסרה מרשימת התפוצה. ניתן לפנות למייל: nekudatova.roth@gmail.com
ארכיון “נקודה טובה”: http://www.pirsuma.com/nekuda_tova
נא לשמור על קדושת הגליון ולהכניסו לגניזה לאחר השימוש.
יש לך הערה או הארה? אשמח לקבל למייל הנ”ל.
אהבת? הפץ בין חבריך
תגובות אחרונות באתר שמים